La comunità romena si incontra e si racconta attraverso storie quotidiane, punti di vista, fatti di cronaca, appuntamenti e novità, per non dimenticare le radici e per vivere meglio la distanza dal paese natale.
Informazioni utili per i romeni che vivono in Italia, per conoscere le opportunità che la realtà circostante offre e divenire cittadini attivi.

Comunitatea Românească în Italia

Locul unde comunitatea românească se regăsește zilnic în știri, noutăți, mărturii, informații și sfaturi, pentru a nu uita rădăcinile și a trăi mai bine departe de țara natală. Informații utile pentru românii care trăiesc în Italia, despre oportunitățile pe care le oferă realitatea din jur și pentru a deveni cetățeni activi.

Bun găsit pe site! Benvenuto!

Comentează articolele publicate! Commenta gli articoli pubblicati!

domenica 19 settembre 2010

In comparatie cu profesorii din Romania, profesorii italieni isi castiga respectul, nu si-l impun

Interviu CampusNews

Ingrid Ungureanu
Foto: Arhiva personala

Studenta la Universitatea din Pisa: "In comparatie cu profesorii din Romania, profesorii italieni isi castiga respectul, nu si-l impun"
de Andra Georgescu CampusNews

Vineri, 17 septembrie 2010 NEWS | INTERVIU

"Am ales sa studiez limba si literatura straina la Universitatea din Pisa pentru ca limbile straine au fost singurele materii care mi-au placut si la care m-am descurcat de cand eram mica. Am ales Pisa pentru ca m-a incantat ideea de a incepe o viata noua, intr-un loc nou. A contribuit foarte mult si faptul ca parintii mei deja locuiau in Pisa", spune Ingrid Ungureanu, o tanara studenta de 21 de ani, intr-un interviu CampusNews.

De ce o facultate din Italia

Vroiam sa incep o viata diferita, dar in acelasi timp aveam nevoie sa ma adaptez repede si Italia mi s-a parut alegerea corecta. Nu am plecat cu bursa. In principiu, ma intretin parintii mei, dar in vacante am diverse job-uri. Taxa de scolarizare la facultate este de 2000 de euro pe an.

Facilitati pentru studenti

In primul rand exista un centru lingvistic atat pentru studentii straini, cat si pentru cei italieni. Iti ofera posibilitatea de a munci in cadrul facultatii, iar orarul este gandit in functie de cursurile tale. Apoi exista multe posibilitati de a obtine o bursa sau de a plati redus anul de facultate. Eu, de exemplu, platesc doar prima rata din cele 4 pentru ca am obtinut o reducere de taxe, dar daca as fi aplicat pentru o bursa mi-ar fi dat ei 2000 de euro in 2 rate si o masa gratis la cantina. La cantina poti sa mananci la pranz sau la cina si costa doar 2.50 euro (primul fel, al doilea si desert).

Ce fel de job-uri poate avea un student in Italia

Nu prea exista limite, poti lucra in orice domeniu, dar cele mai frecvente joburi pentru studenti sunt babysitter, secretara, ospatar, si se obtin usor, daca ai relatii, la fel ca in Romania.

Sistemul educational italian in comparatie cu cel romanaesc

Sistemul educational este mult mai putin organizat comparativ cu cel de acasa, dar iti ofera mai multe oportunitati de a studia si de a te dezvolta. Exista foarte multa birocratie si totul se schimba des, iar faptul ca ai libertatea sa alegi cand dai examenele, e un pic daunator. Multi termina la 25-27 de ani si sunt trecuti destul de usor. Ma refer la limbile straine, primii promovati la examenele de engleza sunt intotdeauna strainii. Pentru 2 ani la rand am fost cap de lista la oral engleza.

Relatia profesor-student este mult mai "sanatoasa" si mai productiva. In comparatie cu cei din Romania, profesorii isi castiga respectul, nu si-l impun. Sunt mult mai deschisi, iar relatia profesor-student este mult mai "sanatoasa" si mai productiva. Reusesc sa se faca respectati fara sa para rigizi. Asta a fost foarte usor de observat pentru ca am si profesori romani si diferenta este clara.

Soc cultural pentru un elev roman plecat la studii in Italia

Ar putea fi multe. Pentru mine, a fost faptul ca suntem considerati o tara sovietica mai mult decat latina si multi cred ca de fapt si noi candva faceam partea din URSS. Nu a fost deloc usor sa ma adaptez! Italienii cred ca toti romani sunt rromi. Sunt foarte putini cei care stiu ca de fapt rromii au cultura si identitea lor si cred ca toti romani sunt rromi singura diferenta fiind pentru ei faptul ca unii sunt mai emancipati decat altii.

Nu a fost usor pentru ca spre diferenta de acasa, aici este foarte greu sa patrunzi intr-un anume grup sau cerc social. Sunt foarte amabili, politicosi, dar pastreaza distanta. Sunt foarte traditionalisti, frecventeaza oamenii pe care ii cunosc de o viata, din punctul lor de vedere prietenia adevarata se bazeaza pe cantitate.

Activitati extrascolare

Exista centrul universitar sportiv care iti ofera posibilitatea de a practica orice sport sau scoala de arte unde de altfel invat sa pictez.

Planuri dupa terminarea studiilor

Inca nu m-am decis daca sa continui sa studiez si sa incep o specializare in Anglia sau sa incep un curs de stilist la Milano. Nu vreau sa ma intorc in Romania.

Apreciez Romania si romanii mult mai mult decat o faceam inainte. dar nu vreau sa ma intorc pentru ca mai am multe de invatat si de cunoscut. Ma intorc in fiecare an acasa, altfel nu as rezista, sunt o bucuresteanca convinsa, dar inca e prea devreme sa ma gandesc la o intoarcere definitiva. Poate in 20 de ani, da, o sa ma intorc. Probabil Romania ar evolua mai repede daca toti cei care traiesc in alte tari s-ar intoarce sa arate ce au invatat, cum au evoluat si sa ajute sa faca o diferenta.

Cum m-a schimbat aceasta experienta

In milioane de feluri, desi nu imi place sa ma gandesc foarte mult inca la asta pentru ca mai am ceva timp de stat aici. Incerc sa profit de fiecare secunda si de fiecare experienta, dar stiu deja ca apreciez Romania si romanii mult mai mult decat o faceam inainte.

Azi sunt o persoana mult mai deschisa, de milioane de ori mai toleranta datorita oamenilor pe care i-am cunoscut. Sunt mult mai puternica si am invatat ca pot sa trec peste orice tip de provocare. Cea mai buna forma de a te educa este cunoscand lume noua, culturi diverse dar, bineinteles ca nu as fi avut posibilitatea sa aplic toate aceste lucruri pe care le-am descoperit si le-am invatat daca nu as fi avut o personalitate deja formata.

Viata nu tocmai usoara din Romania mi-a oferit asta, m-a invatat sa dau lucrurilor adevarata lor valoare. Una peste alta, lectia cea mai importanta pe care mi-a oferit-o si mi-o ofera zilnic aceasta experienta este ca suntem toti la fel, exista oameni de diferite culturi si rase sau diverse obiceiuri, dar in profunzime toti iubim, suferim si simtim la fel.

Sursa: CampusNews

1 commento:

Anonimo ha detto...

multumesc!!

Posta un commento