La comunità romena si incontra e si racconta attraverso storie quotidiane, punti di vista, fatti di cronaca, appuntamenti e novità, per non dimenticare le radici e per vivere meglio la distanza dal paese natale.
Informazioni utili per i romeni che vivono in Italia, per conoscere le opportunità che la realtà circostante offre e divenire cittadini attivi.

Comunitatea Românească în Italia

Locul unde comunitatea românească se regăsește zilnic în știri, noutăți, mărturii, informații și sfaturi, pentru a nu uita rădăcinile și a trăi mai bine departe de țara natală. Informații utile pentru românii care trăiesc în Italia, despre oportunitățile pe care le oferă realitatea din jur și pentru a deveni cetățeni activi.

Bun găsit pe site! Benvenuto!

Comentează articolele publicate! Commenta gli articoli pubblicati!

martedì 6 marzo 2012

Drepturile muncitorului - Ştiaţi că ...

Angajatorul, care profitand de dificulatea de pe piata muncii, obliga angajatii sa accepte un salar inferior sau conditii de munca inferioare celor stabilite prin lege sau prin contractul colectiv de munca, se face vinovat de infractiunea de “estorsione”/ extorcare, in conformitate cu articolul 629 codul penal italian - infracţiune care are corespondent în dispoziţiile art. 194 C. pen. român.

Prin sentinta nr. 4290 din data 1 februarie 2012, Inalta Curte de Casatie si Justitie italiana a gasit vinovat de infractiunea de “estorsione” patronul unei societati care isi obliga angajatii sub amenintarea concedierii sa accepte un salar inferior celui stabilit prin contract si cuvenit pentru realizarea prestatiei sale.
Intr-un caz asemanator, Inalta Curte de Casatie si Justitie italiana a decis prin sentinta nr. 28682/2008 masura de interdictie de resedinta impotriva a doi angajatori. Mai exact, acestia vor avea interdictie de resedinta in orasul in care are sediul firma, in contextul in care cei doi isi retribuiau angajatii cu salarii inferioare celor stabilite prin contract sau cuvenite de drept, amenintandu-i cu concedierea in cazul in care ar fi denuntat faptele.

Curtea de Casatie a condamnat cei doi angajatori pentru infractiunea de extorcare in forma agravata si continuata, stabilind ca masura de interdictie de resedinta este severa insa „adecvata si necesara” avand in vedere raportul strans cu mediul de lucru.

Cei doi au fost descoperiti datorita interceptarilor convorbirilor telefonice, din care rezulta fara dubiu ca inculpatii aveau obiceiul de a plati angajatii cu cecuri, acestia din urma fortati sa le incaseze si sa restituie diferenta, ceea ce determina dificultati la nivel probatoriu.
Pentru o lunga perioada de timp angajatii au suportat acest tratament avand in vedere situatia de criza economica, ulterior insa colectivul a denuntat tratamentul abuziv.

Pedeapsa prevazuta de codul penal italian pentru extorcare este inchisoarea de la 5 la 10 ani si amenda de la 516 euro la 2.065.

Dr.ssa Cristina Giorgiana Tutu
Avvocato praticante
cristina.tutu@romeninitalia.com

25 commenti:

Anonimo ha detto...

buna ziua,sant marianne,multumesc ptr sfaturi,sant foarte folositoare,va rog spuneti-mi formularul E301,il legalizeaza si apostileaza notarul? sau poate fi si fara apostila? Multumesc f mult si astept un raspuns cat se poate de repede,sa aveti o zi buna

Claudia Spiridon-avocat in cadrul Baroului VRancea si la Ordine degli Avvocati Roma ha detto...

Raspuns la mesajul din 17 giugno 2013 23:05.

Buna seara Marianne,cu placere;Incepand din iunie 2013 n-ar mai trebui apostilate documentele,deoarece Romania a aderat la tratate europene in acest sens,dar,din pacate,inItalia continua sa se ceara apostila,care se pune la Prefectura Judetului de la domiciliu.Daca faci traducerea la un notar,el poate sa se ocupe si de apostila,fara sa mai alergi tu.
Numai bine.

Anonimo ha detto...

Buna seara , sant Marianne si va multumesc din suflet ptr raspuns,sper sa fie in regula formularul,l-a facut notarul si cred ca el stia ce trebuie facut,ptr ca eu sant in italia si a fost o vecina .Este foarte rau aici ca nu iti spune nimeni clar ce acte iti trebuie,eu de anul trecut ma chinui sa rezolv cu somajul dar de cate ori am fost la INPS nimeni nu mi-a spus de acest formular,puteam sa rezolv eu anul trecut cand am fost in Romania..Aici cand vad ca esti strain si nu stii ce trebuie sa faci sa rezolvi o problema,te lasa in ceata si te trimit la plimbare..Oricum va multumesc f.mult ptr raspuns si ptr ca va faceti timp sa ne ajutati. Va doresc tot binele din lume

Anonimo ha detto...

Buna seara. Ma numesc Gabriela si am o problema f grava si sper din suflet sa gasesc o rezolvare cu aj dvs. Din pacate am acceptat sa lucrez la negru intr un hotel f faimos din italia. Acum la sfarsit..refuza sa ma plateasca invocand n motive nici unul plauzibil. Ce pot face?? Ma tot gandesc la o denuntare cu riscul ca voi suporta si eu consecintele. Am nev de ajutor. Myltumesc

Claudia Spiridon-avocat in cadrul Baroului VRancea si la Ordine degli Avvocati Roma ha detto...

Raspuns la mesajul din 24 ottobre 2013 17:42.

Buna seara Gabriela,ca sa-ti pot da un raspuns corect ar trebui sa-mi spui care sunt motivele invocate de catre angajator pentru a nu te plati.Asa cum ai expus problema poti oricum,in orice moment sa le spui ca daca nu te platesc tu nu pleci din hotel si ca chemi carabinierii si garda de finante in acel moment.Acestia sunt obligati sa intervina si gasindu-te acolo ii vor amneda pentru ca te-au facut sa muncesti la negru,iar tu nu risti nimic pentru ca ai acceptat sa lucrezi asa.Ii poti denuntsi la inspectoratul muncii,dat trebuie sa ai martori,deci procesul verbal pe care ar trebui sa-l intocmesca carabinierii sau garda de finante ti-e de folos si pentru o eventuala cauza.Cu toate acestea ai mereu nevoie de martori directi cu care sa demonstrezi ca ai lucrat acolo,adica personalul hotelului care a a lucrat cu tine.E imposibil ca sa sduci in fata judecatorului oameni ce lucreaza inca la acel hotel,nu vor spune niciodata adevarul.Bafta si tine-ma la curent de cum decurg lucrurile.

Anonimo ha detto...

Buna ziua, ma numesc Claudiu si am o problema grea, nu pot s-o rezolv singur , va rog sa ma ajutati. Am muncit in Italia Milano 5 ani la negru, la un roman ,in martie 2012 m-a angajat printr-o "Cooperativa" fara pre-a multe drepturi ,am muncit pana in aprilie 2013 ,in mai am plecat in Romania ca nu -mi mai dadea de lucru , la-m sunat nu-mi raspunde . Ce sa fac? Va multumesc

Anonimo ha detto...

am si eu o antrebare lucrez an italia legal acum mam anbonlavit din cauza munci foarte grele am facut ernie de disc sant an concediu medical urmeaza sa merg la spital sa ma operez sau ce decide medici acum ghinionul meu pe data de 20 decembrie se exspira contractul de munca si tot atunci am apuntament daca patronu ma da an dissocupatione pot lua ceva pensi de handicap deoarece mam an bonlavit la munca si dupa cate am an teles se ancadreaza la boala profesionala va multumesc

Marius ha detto...

Buna Ziua! Ma numesc Marius sunt in Italia de un an de zile si am opt luni de cand lucrez cu contract de munca. As dori cateva informatii despre Disoccupazione (somaj cu cerinte limitate sau sezonier). Imi trebuie rezidenta, modelul e301 (eu am 20 de ani nu am mai lucrat pana acuma cu contract in nici o tara ma refer si la Romania, am 8 luni de zile de cand am inceput sa muncesc cu contract de munca in Italia) sau alte informatii suplimentare pentru a depune actele in regula. Multumesc! O zi buna.

Anonimo ha detto...

buna ziua ma chiama george am si eu o antrebare eu muncesc an tialia de 2 ani si am un copilan romania la sicoala el nu are rezidenta an italia pot sa al iau an caricul familiar va multumesc

Unknown ha detto...

Buna ziua ma numesc laura .lucrez partime si am nascut un baietel aici in torino.intrebarea mea este ce drepturi am din partea statului italian cu ce ma poate ajuta ? Va multumesc

Anonimo ha detto...

Buna ziua ma numesc Bianca si locuiesc in italia.. am si eu o intrebare daca am buletinul si pasaportul expirate pot merge la consulat pt a face un alt pasaport fara a merge in romania ??

Unknown ha detto...
Questo commento è stato eliminato dall'autore.
Unknown ha detto...

Bună seara ma numesc Geanina. Muncesc la un hotel în Italia de 5 luni. Înainte să mi se facă contractul de munca patroana (tot româncă) mi-a zis ca salariul este de 600 de euro pe luna cu un program de 4 ore pe zi.am acceptat. Mi-a făcut contactul,iar în ziua de salariu am avut un soc 400 de euro pe luna cu program de 8 ORE pe zi.Suntem 5 fete care lucram pt ea dar numai putem continua asa.una dintre colege Mi-a zis ca patroana nu ne plătește taxele și impozitele la stat.am fost la sindicat aici în Italia au recunoscut ca acele contracte de munca nu sunt în regula dar nu au făcut absolut nimic.precizez faptul ca muncim 8ore pe zi cu 400 de euro fără pauza de masa, nu ne da voie sa folosim mănuși și măști de protecție. Ce putem face în acest caz?

Anonimo ha detto...

Buna ziua ma numesc Myra lucrez ca badanta si vreau sai denunt nu ma intereseaza daca pierd locu de munca vreau sa plateasca cei 2 ani care am lucrat ce riscuri sunt pt mine? Multumesc

Anonimo ha detto...

Buna ziua lucrez badanta de 2ani cum pot sai denunt ce riscuri sunt ?multumesc

Analisa ha detto...

Buna ziua, am lucrat 4 ani in Trapani fara documente.Am plecat de acolo in Vicenza si am denuntat familia la Inspectoratul de munca Vicenza. Cei de aici au trimis denuntia mea in Trapani dar nu stiu unde a ajuns pentru ca nu am primit nici un raspuns. Imi puteti spune cui sa ma adresez? Va multumesc !

Unknown ha detto...

Buna seara sunt Mihaela , va rog frumos daca ma puteti aiuta cu problemele care le am eu . : sunt divorzata de 4 ani , am inca buletinul cu numele fostului sot inca valabil ... Dar am si pasaportul cu numele de fata ( scazut luna august 2016 ). Anul acesta mi- a murit tatal meu aici la Siracusa, acuma se trebui sa-i fac mamei mele o declaratie la consulatul din Catania precum ca renunt là toate in favoarea mamei mele . Cu ce acte trebuie sa ma prezint la Consulat ? avand in vedere ca in Iasi cu siguranza result ca am fost casatorita si in anul 2011 am Divortat . A 2 intrebare a mea este: in anul 2014 decembrie am nascut un copil cu noul meu "prieten" ( nu suntem inca casatoriti) este italian , deci cred caci copilul este italian in automat...eu sunt obligata sa-i fac certificat internazional? Daca vreau sa mergem in Romania in vizita o sa am problemele? Va multumesc . Adresa mea mail ela1730@yahoo.com.

Unknown ha detto...

Imi trebuie neaparat certificatul romanesc al copilului de 3ani daca am foaie de drum ?la aeroport?

Unknown ha detto...

Ma intereseaza cum pot sa fac o denuntie pentru ca unde am muncit nu miau trecut toate zilele si nu am luat dezocupazione agricola si munceam de luni pana duminica

TODOR SERGIU NICOLAE ha detto...

daca o societate agricola din italia te ia la munca si te plateste dupa doua luni si ati da doar jumatate din bani si nu ati plateste la stat decat jumatate din zilele lucrate...ce pot sa fac

Unknown ha detto...

Buna ziua am si eu o intrebare am lucrat la firma sc izolmec srl din gela- sicilia pe santier in anglia si in data de 2octombrie am plecat in tara pt probleme familiare si pe data de 25-30 octombrie trebuia sa ami vireze salariu , iam sunat si ma minteau ca au facut bonificu dar mie de fiecare data cand imi intra bani in cont sau retrag banca imi da mesaj pe telefon.ce pot sa fac

Unknown ha detto...

Buna ziua am si eu o intrebare am lucrat la firma sc izolmec srl din gela- sicilia pe santier in anglia si in data de 2octombrie am plecat in tara pt probleme familiare si pe data de 25-30 octombrie trebuia sa ami vireze salariu , iam sunat si ma minteau ca au facut bonificu dar mie de fiecare data cand imi intra bani in cont sau retrag banca imi da mesaj pe telefon.ce pot sa fac

Valentin ha detto...

Buna ziua. Ma numesc Valentin. Lucrez in Italia To de mai multi ani si cand am mers in Romania in concediu am avut mici probleme de sanatate si sunt sub tratament acasa in Romania. Cum ar trebui sa procedez pentru a cere mutua in Italia daca eu sunt in Romania? Va multumesc anticipat!

Valentin ha detto...

Buna ziua. Ma numesc Valentin. Lucrez in Italia To de mai multi ani si cand am mers in Romania in concediu am avut mici probleme de sanatate si sunt sub tratament acasa in Romania. Cum ar trebui sa procedez pentru a cere mutua in Italia daca eu sunt in Romania? Va multumesc anticipat!

Auras Ganea ha detto...

Am lucrat o lună de zile la un patron in Ossida (provincia de Nuorro)si după o lună a inceput sa țipe la mine după care i-am zis ca plec si acum nu vrea sa ma lase sa plec.Ce trebuie sa fac?

Posta un commento