La comunità romena si incontra e si racconta attraverso storie quotidiane, punti di vista, fatti di cronaca, appuntamenti e novità, per non dimenticare le radici e per vivere meglio la distanza dal paese natale.
Informazioni utili per i romeni che vivono in Italia, per conoscere le opportunità che la realtà circostante offre e divenire cittadini attivi.

Comunitatea Românească în Italia

Locul unde comunitatea românească se regăsește zilnic în știri, noutăți, mărturii, informații și sfaturi, pentru a nu uita rădăcinile și a trăi mai bine departe de țara natală. Informații utile pentru românii care trăiesc în Italia, despre oportunitățile pe care le oferă realitatea din jur și pentru a deveni cetățeni activi.

Bun găsit pe site! Benvenuto!

Comentează articolele publicate! Commenta gli articoli pubblicati!

giovedì 5 marzo 2009

Dacia- 44 de ani de istorie auto românească


EVOLUŢIE Unul din cele mai importante branduri autohtone a trecut testul timpului
Dacia- 44 de ani de istorie auto românească
de Elena HÎRŢAN 04 MARTIE 2009
1100, prima maşină Dacia, era o berlină cu tracţiune şi motor pe spate, produsă sub licenţa Renault R8
Primul produs 100% autohton a fost Dacia Nova, lansată în 1995, la zece ani după începerea proiectului

1968: Dacia 1100
Dacia este marca autohtonă în jurul căreia s-a dezvoltat industria auto în România. Succesul Dacia începe în 1966 la Colibaşi, judeţul Argeş, perioadă în care s-a conturat şi colaborarea cu Renault , transformată mai târziu într-un puternic parteneriat. Temelia Uzinei de la Mioveni a fost pusă tot în 1966, iar doi ani mai târziu acţionarul societăţii, adică statul român, a semnat un contract de licenţă cu Renault în urma căruia a fost fabricat primul autoturism sub siglă autohtonă, bătrâna Dacia 1100. Aceasta era o berlină cu tracţiune şi motor pe spate, producţia fiind sub licenţa modelului R8 de la Renault. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, iar cei de la Dacia le asamblau, fiind produse circa 44.000 de unităţi în primii patru ani.

Dacia 1100 a avut şi o serie limitată- 1100S, cu două perechi de faruri şi un motor mai puternic, care a fost folosită de Poliţie. În 1969 a luat naştere generaţia a doua de Dacia, modelul 1300, sub licenţa lui R12 de la Renault. Aceasta era o berlină cu patru uşi şi tracţiune faţă.

Anii ‘70

Decada anilor ’70 a însemnat un lung şir de investiţii în dezvoltarea gamei de producţie, care a inclus şi autovehicule utilitare. În această perioadă, Uzina de la Mioveni a fabricat trei variante ale berlinei 1300 berline, două „de lux” şi una bicorp, urmate de Break, 1302 (papuc) şi duba D6- copie a modelului Renault Estafette. Break-ul a fost produs în peste 2 milioane de unităţi, devenind un simbol al industriei autohtone. La salonul de la Bucureşti din 1979 a fost prezentată varianta restilizată a modelului 1300, botezat Dacia 1310 care avea două noi perechi de faruri, stopuri mai mari, bare de protecţie şi interior, toate noi.

Anii ‘80

Tot la evenimentul din 1979 a fost prezentată şi Braşovia, un coupé pe platforma lui 1310 gândit şi creat la Braşov . După 1980, Dacia s-a orientat către dezvoltarea unui model de oraş, numit Dacia 500 sau Lăstun, care a fost produsă la Timişoara. Aceasta avea un motor de 499 cmc şi 22 CP care consuma 3,3 litri /100 km. După Revoluţie, modelul a fost scos din fabricaţie, motivându-se că balanţa calitate- preţ înclină prea puţin în favoarea primului aspect. Anii ‘80 au însemnat şi naşterea modelului 2000, un alt produs „limitat”, care a fost destinat oficialilor PCR. În 1983 inginerii de la Dacia au şi o variantă coupé de lux, inspirată de Braşovia, care a intrat în posesia tinerilor de familie bună din acele vremuri. În 1985, minţile creatoare de la Dacia încep proiectarea primului autoturism de concepţie 100% românească.

Anii ’90

Din 1991 s-a produs şi livrat timp de cinci ani modelul 1325 Liberta, inspirată de seria 2000 din ‘80. Primul model 100% românesc a apărut la zece ani după ce a început dezvoltarea proiectului. 1995 este anul naşterii Dacia Nova, cu un design deloc atractiv sau inovator. Cele trei decade care s-au scurs de la lansarea primului model Dacia au însemnat şi producerea maşinii cu numărul 2.000.000. Tot în 1998 a fost lansat şi motorul de 1,6 litri cu injecţie monopunct Bosch care a intrat în dotarea Novei. Marea schimbare a venit în 1999, când Renault a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni din capitalul societăţii şi a promis că va lansa un model nou, promisiune concretizată în anul 2000 prin apariţia Super Nova, cu unmotor de 1,4 litri MPI.

Anii 2000

SuperNova a avut viaţă scurtă, fiind înlocuită în 2003 de Solenza, care a însemnat şi deschiderea unui nou capitol în evoluţia mărcii. Solenza a fost disponibilă cu motor pe benzină de 1,4 litri sau diesel de 1,9 litri. În 2004 s-a încheiat producţia modelelor Berlină şi Break şi a apărut Logan- un autoturism complet nou ca design şi performanţe. Anii următori au însemnat investiţii importante în modernizarea produselor familiei Dacia, fiind scoase pe piaţă atât produse noi, cât şi variante restilizate. Logan este modelul record al celor de la Dacia, înregistrând în 2005 o cifră de peste 172.000 unităţi produse şi 164.000 livrate. În 2006 a fost prezentat un prototip botezat Logan Steppe, însă în producţia de seria a ajuns Logan MCV un model cu şapte locuri pe trei rânduri. În 2007 a ieşit pe piaţă Dacia Logan Van, o utilitară, iar în 2008 imaginea brandului este schimbată radical prin lansarea Sandero, un model cochet, cu un design tineresc şi peformanţe îmbunătăţite. Anul acesta aşteptăm pe piaţă primul 4X4 din gama Dacia.

„Este interesant, o evoluţie faţă de Solenza şi Logan“ - Justin Capră, inventator

„Nu am fost la curent cu această noutate, însă îi ştiu pe designerii români care au lucrat la acest model, ei fiind o echipă recunoscută şi premiată în Occident. Mi se pare un model interesant, a ieşit foarte bine, însă se pune problema economiei şi ecologiei. Oricum, are multe lucruri în plus faţă de ceea ce înseamnă Dacia, este o evoluţie vizibilă în raport cu ceea ce a fost Solenza sau Logan. Volumul mi se pare încăpător, că tot este acum o criză spaţială, însă o maşină dă 2 la sută randament dacă este folosită de o singură persoană. La noi lumea îşi ia maşină cu cinci locuri, pe care o foloseşte la capacitatea aceasta numai duminica. Acest concept mi se pare realizabil, este atractiv însă eu nu o să îmi cumpăr niciodată un model clasic, de serie. Aştept să vină căldura să-mi scot vehiculele cu 2, 3 sau patru roţi, iar până atunci circul cu un Tico împrumutat”.

„Este doar un exerciţiu de design Renault Dacia“ - Sergiu Tudose, editor Pro Motor aflat la Salonul de la Geneva

„Cu toţii ne aşteptam la SUV, însă am descoperit acest crossover MPV futurist, cu design robotizat şi destul de sport. Cei mai mulţi nu ştiu ce se întâmplă cu această marcă, însă cred că le place Duster, are trăsături interesante. Totuşi, este doar un exerciţiu de design al Renault Dacia, şi nimic mai mult, lucru declarat şi de echipa Renault aflată la Salon. Orice concept este un pas înainte, însă să nu se aştepte nimeni ca Duster să fie produs de serie. Jante de 21 inch nu o să existe prea curând pe Dacia, sunt prea mari, pe cei 4.2 metri lungime nu prea poţi să faci un cross decent, iar la 105 CP nu impresionează. Oricum, toată lumea aşteaptă de fapt SUV-ul Dacia ”

„Lucrăm cu aceiaşi producători, e firesc să se simtă mirosul Dacia“ - Constantin Stroe, vicepreşedinte Automobile Dacia

„Conceptul Duster atrage atenţia, e tot ce vrei: modern, musculos, sport. Accept că poate sunt subiectiv, însă se detaşează de alte modele de la Geneva. Unul dintre vizitatorii noştri care a urcat la volanul Duster ne-a spus că se simte mirosul Dacia şi nu înţelegea de ce. Explicaţia e simplă, marca a evoluat, gama de produse este total schimbată, însă noi lucrăm cu aceiaşi producători, pentru spuma poliuretanică, pentru scaune, pentru diferite elemente de interior. E firesc să se simtă mirosul Dacia. Dacă în urmă cu zece ani mi-ar fi spus cineva ca Dacia o sa fie în centrul Salonului de la Geneva aş fi spus că e prea frumos. Însă acum suntem aici, marca a evoluat, sunt mândru. Toată lumea ne întreabă dacă îl scoatem pe piaţă, însă deocamdată e un concept şi noi avem o strategie stabilită până în 2012. S-ar putea ca unele elemente să se regăsească pe un viitor produs Dacia, însă deocamdată de pregătim să lansăm un model nou, un 4x4, spre sfârşitul acestui an”

Familia Dacia

1966 - Construcţia Uzinei de Automobile Mioveni
1968 - Lansarea modelului Dacia 1110 (licenţă Renault R8)
1969 - Lansarea modelului Dacia 1300 (licenţă Renault R12)
1973 - Lansarea modelului Dacia 1300 Break
1975 - Lansarea modelului Dacia 1302 Pick-Up
1987 - Lansarea modelului Dacia 1320
1991 - Lansarea modelului Dacia 1325 Liberta
1992 - Lansarea modelului Dacia 1307 si 1309 Dubla Cabina
1995 - Lansarea modelului Dacia Nova, prima maşina de concepţie 100% românească
1999 - Renault achiziţionează 51% din capitalul Dacia
2000 - Lansarea modelului Dacia SuperNova cu motopropulsor Renault
2002 - Lansarea gamei de vehicule utilitare cu motorizare Diesel Renault
2003 - Lansarea modelului Dacia Solenza
2004 - Lansarea modelului Logan, încheierea producţiei Berlină şi Break
2005 - Lansarea modelului Logan diesel
2006 - Lansarea Noii Colecţii Logan şi a versiunii Logan Prestige - Lansarea versiunii Logan MCV
2007 -Lansarea modelelor Logan Van, Logan GPL, Logan Pick-Up
2008 - Lansarea Sandero- modelul care schimbă radical imaginea mărcii
2009- Este aşteptată Dacia 4x4

Sursa: Gandul.

Nessun commento:

Posta un commento