La comunità romena si incontra e si racconta attraverso storie quotidiane, punti di vista, fatti di cronaca, appuntamenti e novità, per non dimenticare le radici e per vivere meglio la distanza dal paese natale.
Informazioni utili per i romeni che vivono in Italia, per conoscere le opportunità che la realtà circostante offre e divenire cittadini attivi.

Comunitatea Românească în Italia

Locul unde comunitatea românească se regăsește zilnic în știri, noutăți, mărturii, informații și sfaturi, pentru a nu uita rădăcinile și a trăi mai bine departe de țara natală. Informații utile pentru românii care trăiesc în Italia, despre oportunitățile pe care le oferă realitatea din jur și pentru a deveni cetățeni activi.

Bun găsit pe site! Benvenuto!

Comentează articolele publicate! Commenta gli articoli pubblicati!

giovedì 2 aprile 2009

Romanii din Italia: loviti de criza economica si inselati de patroni


Reportaj HotNews: Romanii din Italia: loviti de criza economica si inselati de patroni
de Miruna Cajvaneanu HotNews.ro
Miercuri, 1 aprilie 2009 Actualitate Diasporă

Familia Balan
Foto: HotNews.ro

Sandu Balan, originar din Brasov, a implinit patru luni de cand a fost concediat de la firma unde a lucrat peste doi ani de zile. Situatia a devenit dramatica pentru familia romanului, caci, de la inceputul anului, aceeasi soarta i-a lovit si pe ceilalti membri ai familiei sale, toti angajati ai aceleiasi firme. In decurs de doar o luna de zile, toti patru au fost dati afara din fabrica. In plus, niciunul dintre ei nu si-a primit lichidarea. Intre timp, au cheltuit toate economiile stranse in doi ani de zile, iar acum nu au nici banii necesari chiriei.

Accidentele la locul de munca se intamplau deseori. Lucram fara protectia necesara, langa niste masini cu multe “improvizatii” tehnice. Numai eu am avut vreo cinci accidente. Cand ma accidentam, patronul imi spunea sa stau acasa, in concediu de odihna, pana ma vindec. Nu am declarat niciun accident la locul de munca

Sandu Balan Sandu, 45 de ani, locuieste in Italia din 2006 impreuna cu sotia, Coca Venetia Balan venita in Peninsula de 5 ani si fiul, Adrian Cristian Balan, in varsta de 22 de ani. Familiei s-a alaturat si viitoarea nora, Maria Mirabela Curavale, de 22 de ani.

“Am lucrat la Rulmentul Brasov, impreuna cu sotia. In 2003, sotia a decis sa-si incerce norocul in Italia. A fost angajata ca menajera la o batrana, muncind mereu cu acte in regula. Apoi am decis sa venim si noi, eu cu fiul. Ca ci ceilalti romanii, am venit cu speranta ca putem construi ceva aici”, ne spune Sandu Balan.

Toti patru au fost angajati pe o perioada nederminata la o fabricuta din Isola di Fano, un orasel din regiunea Marche. Cei doi soti au lucrat in productie, la fabricarea cuielor. Acelasi tip de munca l-au facut si tinerii Adrian si Mirabela, desi aveau un contract ca muncitori necalificati, angajati pentru curatenie si ambalarea marfii.

Salariul celor patru membri ai familiei a fost calculat pe o baza de 6,40 euro la ora. Dupa patru luni de contract ei au trecut intr-o alta categorie de munca, platita pe hartie cu 8 euro la ora, dar salariul in mana a ramas neschimbat.

In mica fabrica, familia Balan a lucrat impreuna cu alte 8 persoane, toti italieni. Desi aveau acelasi tip de contract, italienii incasau mai mult decat romanii, asa cum ne spune si Sandu: “Un coleg italian a fost angajat in aceeasi zi cu mine, am lucrat cot la cot, apoi am aflat ca lua 7,85 euro pe ora! La diversele nostre solicitari de a obtine un tratament egal cu cel al colegilor nostri, patronul firmei ne-a raspuns ca noi suntem romani si el hotaraste cand ne va plati la fel, iar noi trebuie sa lucram, ca de aceea suntem veniti in Italia”.

Am cumparat o masina in rate, la fel si alte lucruri pentru casa. Cum pot sa ma intorc daca mai am de platit ratele? Cumva trebuie sa facem, nu poti merge la banca si sa spui ca ai fost concediat impreuna cu familia iar ei sa te ierte de datorii

Sandu Balan Bucurosi ca au totusi un loc de munca, sotii Balan au acceptat conditiile discriminatorii puse de patron: “Accidentele la locul de munca se intamplau deseori. Lucram fara protectia necesara, langa niste masini cu multe “improvizatii” tehnice. Numai eu am avut vreo cinci accidente. Cand ma accidentam, patronul imi spunea sa stau acasa, in concediu de odihna, pana ma vindec. Nu am declarat niciun accident la locul de munca.”

Accidentul cel mai grav l-a avut Mirabela, care era sa ramana fara mana stanga: “Lucra la o masina care decupa sarma din care se fac cuiele. Mirabela trebuia sa extraga cu mana piesele din acea masina. Nu existau dispozitive de protectie si a fost de ajuns o secunda de neatentie iar masina aproape i-a zdrobit oasele. A fost tratata la urgenta, inca mai are cicatricea pe mana”.

Eu nu contest motivele concedierii, ci faptul ca nu ni s-a platit lichidarea si alte drepturi salariale. Imi imaginez cum e cu romanii care lucreaza la negru aici, in Italia, in ce situatie disperata sunt...

Sandu Balan Sandu si Coca Balan au fost instiintati de concediere la inceputul lunii decembrie, exact inainte de sarbatori. Aveau toate documentele in regula. Dar sustin ca patronul nu le-a platit sumele cuvenite la incheierea raporturilor de munca. Functionarii de la sindicatul CISL au calculat ca patronul ar trebui sa le dea sotilor Sandu aproape 30.000 de euro. Cu sprijinul aceluiasi sindicat, Sandu s-a adresat Comisiei de mediere provinciala a conflictelor de munca din cadrul Ministerului Muncii, deschizand o actiune legala.

Dupa o singura luna, firma i-a anuntat in scris si pe cei doi tineri, Adrian si Mirabela, ca au fost suspendati din munca, din cauza scaderii productiei. Nici ei nu au primit lichidarea cuvenita. Adrian si Mirabela s-au adresat la randul lor sindicatului si urmeaza sa deschida si ei actiuni legale. Sandu Balan a incercat sa vorbesca o data cu patronul firmei, cerandu-si drepturile, dar fara rezultat.

Mirabela Curavale a ramas cu o
cicatrice dupa accidentul in fabrica de cuie

“Acum mi-e frica sa ma duc la el sa-i vorbesc, mi-e teama sa nu declare ca am venit sa-l amenint, mai bine stau acasa si astept decizia Comisiei”, ne spune Sandu Balan. Prima audiere a fost stabilita pe data de 31 martie, iar familia Balan spera sa obtina macar o parte din banii care i se cuvin. Intre timp, situatia familiei s-a inrautatit. Ei traiesc, practic, doar din ajutorul de somaj pe care il au sotii Balan, cate 450 de euro lunar fiecare.

Coca si Mirabela cauta zilnic un loc de munca, “chiar cateva ore de facut curatenie”. Dar si in acest domeniu, oferta este aproape inexistenta. “Romancele isi gasesc mai greu de munca acum, ca menajere, dupa tot ce se spune despre noi la televizor. Mai bine as zice ca sunt din Republica Moldova. Dar ma tem ca, mai devreme sau mai tarziu, tot imi vad actele”, ne spune Coca Balan.

Acum cateva zile a venit proprietarul, i-am dat doar o parte din bani, deja se uita urat la noi. Nu ne ramane decat sa ne legam cu lanturi de poarta fabricii, sa luam un bidon cu benzina si sa incepem greva foamei..

Coca Balan Apoi continua: “Am ajuns la disperare. Incep sa se aglomereze chitantele, mai sunt datoriile casei. Acum cateva zile a venit proprietarul, i-am dat doar o parte din bani, deja se uita urat la noi. Nu ne ramane decat sa ne legam cu lanturi de poarta fabricii, sa luam un bidon cu benzina si sa incepem greva foamei”.

“Din pacate, aceste lucruri ni se intampla noua, care avem un contract de munca. Eu nu contest motivele concedierii, ci faptul ca nu ni s-a platit lichidarea si alte drepturi salariale. Imi imaginez cum e cu romanii care lucreaza la negru aici, in Italia, in ce situatie disperata sunt”, adauga cu tristete Sandu.

Familia Balan s-ar intoarce in Romania, dar nu o poate face. “Am cumparat o masina in rate, la fel si alte lucruri pentru casa. Cum pot sa ma intorc daca mai am de platit ratele? Cumva trebuie sa facem, nu poti merge la banca si sa spui ca ai fost concediat impreuna cu familia iar ei sa te ierte de datorii”…

Sursa: HotNews.ro.

4 commenti:

Anonimo ha detto...

Si eu muncesc pt. o firma de aproape 8 ani dar nu am avut probleme de genul acesta , din potriva sunt platit la fel de bine ca si un italian, beneficiez de toate drepturile legale. Se vede ca d.nul Balan nu a stiut sa isi negocieze contractul de munca sau a facut cum fac majoritatea romanilor : "lasa-l acuma ca saracul nu are de unde sa imi dea , sau e bine asa si diferenta o i-au la negru "
Daca nu ai ochi vai de picioare.

Anonimo ha detto...

Ma numesc TUTUIANU VASILICA, de 59 ani, si sunt din Fetesti - Romania.
Am inteles ca dumneavoastra va ocupati de romanii care au prolbeme legate de firmele de plasare a fortei de munca in Italia, de firme internationale ( Romano - Italiana ) si doresc sa va supun atenitei o problema pe care am avut-o cu firma " AIDE SOCIETA COOPERATIVA SOCIALE A.R.L." VIA DON A. SCAPIN 36, RONCAGLIA DI PONTE S. NICOLO 35020 PADOVA.
Inca de la incheierea contractului mi s-a cerut un comision de 400 de euro, fara a se elibera vreo chitanta pentru aceasta suma. Comisionul se percepe pentru o perioada de 1 an de zile, ori eu dupa 20 de zile mi-am facut lichidarea cu aceasta firma, iar comisionul de 400 euro a ramas la ei. Oare a fost corect din partea lor ????
Am renuntat la contractul cu aceasta firma, deoarece nu am fost multumita de serviciile lor. Din momentul in care m-a dus la familia la care urma sa lucrez, nu s-au mai interesat de soarta mea, desi in contract este stipulat ca au grija de cei care apeleaza la ei, verifica sa le fie respectate drepturile conform contractului, dar si ei, romanii sa-si indeplineasca obligatiile. Am contactat firma sa le aduc la cunostinta despre neregulile de la acea familie dar nu s-au sinchisit de mine. ( la familie erau scandaluri, certuri dese intre ei, si uneori sareau si la bataie, si chiar eu fara a avea tangente cu ei am fost lovita si certata si......), din aceasta cauza am renuntat. Nu am venit aici sa suport batjocura lor.
In prezent sunt tot in Italia, lucrez la o alta familie, fara a mai avea obligatii la vreo firma ca cea de mai sus. Nu sunt pentru prima data la munca in Italia, am cam 8 - 9 iesiri la munca, dar este pentru prima data cand patesc asa ceva.
Va rog sa ma ajutati, sau mai bine zis sa ma invatati ce am de facut pentru a nu ramane pacalita de aceasta firma. Am contractul semnat si parafat de ei, lichidarea s-a facut fara ca eu sa am litigii cu nimeni. Ce anume pot sa fac ??? Care este calea ??? Am vreo sansa sa-mi recuperez macar o parte din comisionul dat firmei ????
Daca se poate sa ma contactati pentru mai multe detalii, ma puteti gasi la 393278517309, la orice ora din zi.
Va multumesc anticipat.

Anonimo ha detto...

Stimata doamna,

Pentru a putea sa va dau un sfat, ar trebui sa vad contractul de care faceti vorbire.

Cu respect,
av. Monica A. Marinescu
studiolegalemarinescu@gmail.com

Anonimo ha detto...

Buna, sunt Anca si ma ocup cu transport international de persoane Romania-Italia, cu plecari si sosiri din/in toate orasele principale. Pentru informatii si rezervari, va rog sunati la nr. 389.680.3591
Va multumesc

Posta un commento